Platební karta zajišťuje pohodlný přístup k penězům držitele karty. Kartou je možné platit v obchodech nebo na internetu, v případě potřeby i vybírat hotovost po celém světě (bankomaty, služby cashback u vybraných obchodníků). Transakce provedené kartou je možné zkontrolovat na výpisu z (kartového / běžného) účtu nebo v internetovém bankovnictví (i s využitím chytrého mobilního telefonu).
Použití karty je bezpečné, Vaše platby a výběry chrání několik bezpečnostních prvků. Kartu tak můžete bez obav používat.
Je však třeba vždy dodržovat pravidla bezpečného používání platební karty, zejména následující:
Podvodníci dočasně umístí speciální čtecí zařízení magnetického proužku karty v bankomatu/terminálu, aby zaznamenali bez vědomí držitele karty elektronické údaje z magnetického proužku. Ilegálně nainstalovaná miniaturní kamera, která je skryta nad klávesnicí, snímá zadávaný PIN. S padělanou kartou a s pomocí skutečného PIN mohou podvodníci následně provádět stejné transakce a ve stejném rozsahu na nečipových a contactless zařízeních jako právoplatný držitel karty, a to vše bez jeho vědomí.
Při zadávání PIN zakrývejte klávesnici volnou rukou shora a tělem zamezte případnému odpozorování PIN přes rameno – TOTO JE NEJÚČINNĚJŠÍ A NEJJEDNODUŠŠÍ OCHRANA.
Před použitím bankomatu/terminálu zkontrolujte, zda nenese stopy neoprávněného zásahu. Pokud vám karta nejde snadno zasunout do štěrbiny nebo se kolem bankomatu pohybují podezřelé osoby, nepoužívejte jej a vyhledejte raději jiný bankomat.
Pokud se domníváte, že s bankomatem/terminálem bylo neoprávněně manipulováno, sdělte tuto skutečnost provozovateli bankomatu/terminálu, vydavateli karty nebo policii.
Podvodník instaluje do prostoru pro výdej hotovosti tzv. lištu, jež vypadá, jako originální součást ATM. Tato lišta má za úkol blokovat vydávanou hotovost a budit dojem, že výběr nebyl úspěšný. Jakmile klient vzdá další pokusy o získání hotovosti a odejde, podvodník odebere lištu i s blokovanou hotovostí.
Před použitím bankomatu zkontrolujte, zda nenese stopy neoprávněného zásahu. Pokud se na obrazovce bankomatu nezobrazí oznámení o zamítnutí transakce, okamžitě kontaktujte svoji banku a zkontrolujte prostor pro výdej hotovosti. V případě že jste nenašli nic nestandardního, peníze nevyjeli a transakce je Vám zaúčtována, informujte o této události banku a podejte reklamaci.
Podvodník vloží do štěrbiny čtečky karty technické zařízení, které zachytí a zadrží kartu klienta (tzv. Libanonská smyčka). Podvodník vystupuje jako náhodná “dobrá duše” předstírající snahu pomoci s řešením neobvyklé situace a zmanipuluje klienta k opětovnému zadání PIN, který si podvodník zapamatuje nebo zaznamená. Jakmile klient vzdá další pokusy o získání své karty a odejde, podvodník vyjme zařízení spolu s kartou. Neoprávněný výběr hotovosti pomocí získané karty a odpozorovaného PIN pak podvodník uskuteční okamžitě, často dříve, než držitel karty nahlásí ztrátu karty své bance. Mohou nastat situace, kdy je karta v bankomatu zadržena z kvalifikovaných důvodů. Držitel karty je však o tom vždy informován prostřednictvím obrazovky bankomatu.
Před použitím bankomatu zkontrolujte, zda nenese stopy neoprávněného zásahu. Pokud vám karta nejde snadno zasunout do štěrbiny nebo se kolem bankomatu pohybují podezřelé osoby, nepoužívejte jej a vyhledejte raději jiný bankomat. Sledujte a řiďte se výhradně pokyny na obrazovce bankomatu. Pokud se na obrazovce bankomatu nezobrazí oznámení o zadržení karty, nepředpokládejte, že se vaše banka automaticky dozví, že bankomat kartu zadržel.
Pokud jste začali používat bankomat a karta vám bez vysvětlení nebyla vrácena, okamžitě nahlaste zadržení karty své bance.
Jde o podvodnou techniku, která je používána na internetu k získávání citlivých údajů (hesla, čísla kreditních karet apod.) v elektronické komunikaci. K nalákání důvěřivé veřejnosti komunikace předstírá, že pochází z populárních sociálních sítí, aukčních webů, e-commerce obchodníků, on-line platebních portálů, úřadů státní správy nebo od IT administrátorů.
Nikomu nesdělovat citlivé údaje – číslo platební karty, její expiraci, CVC2/CVV2; přístupová práva do internetového bankovnictví atd. Na emaily/SMS nereagovat, neklikat na odkazy a emaily/SMS smazat.
Využívá speciální počítačové programy, které uživatele při přihlášení na eshop/ internetového bankovnictví přesměrují na stránky, jež sice vypadají jako požadované stránky, ale ve skutečnosti jsou pouze jejich napodobeninou. Zde pak klienta požádají o zadání citlivých údajů (všech přihlašovacích hesel a kódů, data z platební karty). Pokud tak klient učiní, mohou neoprávnění uživatelé tato data zneužít.
Jak takové podezřelé stránky poznat? Na první pohled tím, že se požadované stránky chovají nestandardně. Může požadovat po klientech údaje, které běžně nepotřebují. Pokud se tak stane, odhlaste se z aplikace a operaci ihned ukončete. Následně kontaktujte klientské centrum vaší banky. Na možné zneužití může upozorňovat také adresní řádek (tam, kde zadáváte webovou adresu). Pokud neobsahuje obvyklou webovou adresu, je to známka, že může jít o podvodnou webovou stránku. Vyplatí se také sledovat certifikát zabezpečení vaší banky a preferovat odkazy HTTPS.
Občas se může setkat s výrazem VHISHING. Takto je označovaná podvodná technika, jež je podobná PHISHINGu, ale podvodníci zde místo psané komunikace využívají telefonáty.